Vorige week sprak ik een docent die het helemaal niet meer trekt, die in een burn out uitgevallen is. Die denkt volgend schooljaar niet terug te keren in het onderwijs. Die stuk is door het onderwijs. Dat ons onderwijs in rap tempo aan het verharden is, ontkomen wij niet aan. Tegelijk geloof ik als Ridderfactor Trainer dat wangedrag, agressie, bedreiging en geweld in ons onderwijs zo snel mogelijk gestopt moet worden. Hier wil ik daadwerkelijk élke dag iets tegen doen. Ook al is mijn bijdrage slechts de bekende druppel op een gloeiende plaat. Toch wil ik mijn kleine steentje bijdragen aan het creëren van een sociaal, succesvol en veilig leerklimaat op onze scholen. Veilig voor onze docenten en studenten, leraren en leerlingen in en om onze scholen. Ondanks onderlinge verschillen en (misschien zelfs) geschillen.

Wangedrag, agressie, bedreiging en geweld horen niet in ons onderwijs. En dit begint al met bewegen. Ons lichaam is niet gemaakt om uren stil te zitten. Bewegen is een basisbehoefte voor ieder mens, groot en klein, jong en oud. Adequaat functioneren, elke dag, begint met bewegen, met dagelijks fysiek actief zijn. Het liefst samen met andere mensen, met elkaar leuke fysieke activiteiten ontplooien. Als groep docenten elkaar vaker leren zien dan alleen op school, dan alleen op de vrijdagmiddagborrel. Uiteindelijk draait de wereld om veel meer dan alleen het ‘ik’. Zeker zodra tijdsdruk, tegenslag en tegenwerking opspelen. Tel daar wangedrag, agressie, bedreiging en geweld bij op en het is mij duidelijk dat geen mens dit alleen kan dragen. Duidelijk dat docenten elkaar moeten ondersteunen. Niet alleen in wekelijkse teambijeenkomsten, maar als een hecht team élke dag. Docenten moeten het sámen doen. Daar wil ik ons onderwijs met mijn Ridderfactor Trainingen mee helpen.

#veiligonderwijs#SchoolVeiligheid#Lerarentekort#Respect#onderwijsinnovatie#school#scholieren#leraren#gedrag#samenredzaam#leerlingengedrag#grensoverschrijdendgedrag

Vergelijkbare berichten