Vandaag kwam ik een beleidsmedewerker tegen met Jeugdbeleid in haar portefeuille. Beleid over adequaat omgaan met jonge criminelen. Het onderwijs kwam ter sprake. Docenten staan onder vreselijke druk: hoe herstellen we hun autoriteit in tijden van jeugdcriminaliteit? In het onderwijs worden docenten geconfronteerd met leerlingen die betrokken zijn bij criminele activiteiten. Dit ondermijnt niet alleen de veiligheid op school, maar tast ook de autoriteit van leraren aan. Als deeltijdstudent pedagogiek in de lerarenvariant, was Jurjen Tak (een co-schrijver van het Handboek voor de Psychodiagnostiek voor Adolescenten) mijn supervisor. Met Jurjen had ik diepgaande gesprekken over jeugdcriminaliteit en hoe ik daar als cipier die als LiO-stagiair in het onderwijs stages liep, mee geconfronteerd werd. In lezingen en workshops die ik in het onderwijs over ondermijning door en de-escaleren van agressie verzorg, deel ik inzichten en praktische tips om deze uitdaging mee aan te gaan. De tips die ik geef, zijn gebaseerd op mijn praktijkervaringen als cipier die met Top600 gedetineerden gewerkt heeft. Mijn ervaringen met probleemjongeren als LiO-stagiair in het onderwijs. Plus onderzoek dat tussen 2003 en 2013 verricht is naar jeugdcriminaliteit in het onderwijs.

Onderzoek naar schoolverzuim en criminaliteit door het Ministerie van Justitie uit 2003 met als tip: hanteer een strikt verzuimbeleid en werk als school hecht samen met leerplichtambtenaren. Onderzoek al uit 2003 van het Canadian Centre for Justice Statistics met als tip: gebruik onderwijsprogramma’s gericht op het bevorderen van positieve ontwikkeling van jongeren om risicogedrag mee op te vangen. Zuid Afrikaans onderzoek uit 2013 dat toont dat scholen veilige havens horen te zijn voor kinderen, waar positieve gemeenschapsgevoelens bijgebracht worden om de kans op crimineel gedrag mee te verminderen. Open deuren volgens mij. Tegelijk is het er in ons onderwijs voor leraren niet makkelijker op geworden. Maar door proactief te handelen en samen te werken met ouders, politie en gemeente kunnen we de autoriteit van docenten herstellen en een veilige leeromgeving creëren voor leerlingen die wél naar school komen om te leren. Het werd voor mij een prettig gesprek met deze warme beleidsmedewerkster.

#SchoolVeiligheid#stopgeweldopschool#docentinnood#leerling#geweld#onderwijs#zonderangst#respectvoorleraren#pesten#veiligeschoolomgeving#samentegengeweld#stoppestennu#stop

Vergelijkbare berichten